Sprakforsvaret
   

Lindex svar på Språkförsvarets frågor till annonserande företag i Sverige

 

1. Har ert företag medvetet och systematiskt diskuterat språkfrågor, exempelvis förhållandet mellan svenskan och engelskan i reklamen? Eller gör ni uteslutande kommersiella överväganden?

Svar: Vi diskuterar detta ständigt, men då vi är ett internationellt företag med butiker i över 10 länder så använder vi oss av engelskan i vårt marknadsföringsmaterial.

2. a) På senare år tycks andelen reklam på engelska ökat markant i Sverige.  Anser ni att denna observation stämmer?

Svar: Ja, det anser vi stämmer.

b) Om denna observation stämmer, gäller den även för ert företag?

Svar:  Ja.

3. Om ni anser att denna observation stämmer, vad beror i så fall denna utveckling på? Går det att analysera denna utveckling?

Svar: Vi har gått från att vara ett nordiskt företag till ett internationellt modeföretag. Vi använder oss av både engelska och lokalt språk när vi marknadsför Lindex. Det lokala språket är viktigt att kommunicera på för att få fram rätt budskap. 

4. a) Har ni en egen reklamavdelning eller utformas reklamen i samarbete med en reklambyrå?

Svar: Vi arbetar tillsammans med en reklambyrå.

b) Om det kommer på tal att engelska ska användas som reklamspråk, kommer det slutgiltiga beslutet att vara avhängigt redan företagna marknadsundersökningar eller låter ni genomföra en ny sådan för den aktuella produkten eller den aktuella målgruppen?

Svar: Vi använder oss aldrig av enbart engelska i en marknadsföringskampanj.  

c) Har ni vid något tillfälle beställt en dylik marknadsundersökning? När, vilken 
och med vilket resultat?

Svar: Nej, det har vi inte gjort.

5. a) Om frågan om reklamspråk kommer upp i era diskussioner med reklambyrån, vem brukar i så fall resa den frågan först? Ni eller reklambyrån?

Svar: Det är en ständig diskussion vi för.  

b) Vem brukar vara mest mån om att föreslå engelska som reklamspråk, om en sådan tendens går att urskilja?


Svar: Det tycker vi inte går att urskilja, utan vi diskuterar kampanj för kampanj.

6. Skulle ni vilja tillägga något, som har betydelse för dessa frågeställningar?

 

Vänliga hälsningar,

Anna Lindblad


24/3 2010